Jobb jobb och lite mer jobb.

publicerat i Allmänt;
Vilka veckor det har varit sedan Matilda åkte upp till andra farmen. Den föststa veckan tror jag det var, process vi över 800 kor för att de skulle in i feedloten. För varje ko du gör ska de ha en örontag med nummer på så man vet vem som är vem. Men eftersom dessa kor bara varit ute i hagarna innan har de bara en örontag med JM på som står för John och Mary som ägarna heter. Sen ska de även ha en nilstag man kan snabbt förklara funktionen med den som ett chipp. För vi väger korna innan de får gå in i feedloten och då skriver vi in vikten i deras journal kan man säga och sen väger man dem efter 50 dagar och efter 100 dagar skriver du in slutvikten och så räknar den ut hur mycket korn har gått upp o procenthallt. Efter det ger vi dem HGP som är ett hormon och eftersom vi ger korna ett hormon måste vi ge dem en öronmärkning som är en triangel. Men det är inte sista nålen de får, de ska även ha tre olika nålar. Två av dem ät ett vaccin och va det tredje är är jag inte säker på. Vi kollar även i munnen på alla för att räkna ut hur gamla korna är för åldern spelar in i hur mycket pengar man får för dem när de säljs. Så de bästa är en mjölktand de får man mest pengar för sen kommer 2,4 det är fortfarande bra men kommer man 6 börjar det bli sämre men en 8 tänder tar inte alla slakterier imot. Efter allt detta delar man upp dem i heifer som är en ung ko eller ja inte fått någon kalv. Sen har vi steers som är kastrerade tjurar. För man har inte dem i samma pen(en inhängnad). Någon som vet vad heifer eller steer heter på svenska. Så i feedloten är korna i 100 dagar.

här har vi en pen ser ut att vara ganska lite kor i den men i varje pen ska det vara ca 100 kor. 

Efter vi hade process alla korna var det dags för lite hederligt farm jobb. Vi fixade endel staket och byggde en grid inte helt dumt. Men bara känslan att åka runt i hagarna och bara släppa alla tankar och fixa trasiga staket är riktigt avslappnande du ser inga hus bara hagar och kossor. Finns så många sysslor att göra på en farm. Något jag verkligen tycker är roligt är muster (valla kor) antigen har du häst bil eller fyrhjuling och min vän har blivit fyrhjulingen. Senaste musteringen vi gjorde var för tre dagar sedan och det var jag Ema och Anna som skulle flytta korna från ena hagen till en annan och hagen vi skulle flytta dem från är den svåraste att valla i. Men det gick riktigt bra hade bara några fadäser där av en när en steer fick ett frispel och började skena upp mellan alla småträd/buskar med taggar på och han fick med sig tre andra. Så där var jag på min fyrhjuling körandes mellan buskarna i hög hastighet för att få dem att börja springa neråt istället. Fick några rivsår av buskarna men korna vände sedan och rusade ner åt rätt håll med mig efter. Efteråt sa Mary att där är de tillomed svårt att ta sig fram med en häst haha. 


Igår började vi organisera för den stora resan vi gör idag som är att byta farm så nu är jag påväg upp till marqua.  

Så igår fick Anna och jag åka in till Roma för att plocka upp de sista sakerna. Men det chefen inte tänkte på var att det tar ett tag att åka in till stan så fem i fem kommer vi till rätt ställe där Vi ska lämna av ett lastbiladäck som vi senare ska plocka upp. Vi frågar dem när de andra ställena vi ska till stänger och se säger fem, vilken panik. Vetskapen om att vi har massa saker att göra och allt stänger snart va inte Nice men vi hann med alla sysslor tur var. 

Men nu är jag påväg till marqua äntligen ska bli en upplevelse. Det blev inte lika länge som planerat med va gör det jag får vara med lite över en vecka och muster i en del av Australien många andra som bor i Australien inte ens varit på. Så jag är sjukt nöjd ändå. För den 13 juli lämnar jag Australien för att komma hem ska bli så underbart att träffa alla igen men vet inte om jag kommer känna mig färdig med Australien efter denna resa men man kan alltid komma tillbaka. 

Lastbilen jag åker upp i där vi har med oss 7 hästar 5 hundar och massa annan utrustning. Ett riktigt äventyr. 

Kommer sakna dessa personer som tur är har jag Ema med mig upp till marqua och Matilda är där och Jacob. Men min Anna kommer sakna dig så sjukt kul vi haft ihop dessa veckor haha vem ska jag nu äta chips med och kolla criminal minds. På återseende heter det. Och Josh vem ska jag nu visa mig hur jag dansar bonne dansen haha. Det är något vi ska dansa på Australien festen hemma. 


Vi hörs!!! 😍😍

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Heifer=Kviga
Steer=Ungtjur
Skönt att du snart kommer hem tycker vi alla, du är väldigt välkommen!

Svar: Åh tackar är ju alltid bra att veta va det heter på mitt språk :)
Jennifer Johansson

2:a kommentar, skriven , av Sara:

Vilket äventyr Du varit med om Jennifer! Men Du får tänka att på Ryhov är det människor Du har hand om....inga chips i öronen där!😉

Svar: Ja det är det verkligen och älskar det ❤️

Haha precis får gå någon snabbkurs i människor igen inte kor 😂❤️
Jennifer Johansson

3:e kommentar, skriven , av M:

Jag gillar både Criminal Minds och chips 😜
Men mest gillar jag dig ❤️

Svar: Vilken tur då har jag det problemet löst gillar dig skarpt oxå 😊❤️
Jennifer Johansson

Kommentera inlägget här :